یورگوس چبروپولوس کارگردان  معروف و رییس آکادمی سینمای یونان طی یک نشست مطبوعاتی وضعیت سینمای یونان را وخیم دانست و گفت: در حال حاضر سینمای کشور دستخوش تغییراتی در ابعاد گسترده شده است. در حوزه کشورهای

روز گذشته یورگوس چبروپولوس کارگردان  معروف و رییس آکادمی سینمای یونان طی یک نشست مطبوعاتی وضعیت سینمای یونان را وخیم دانست و گفت: در حال حاضر سینمای کشور دستخوش تغییراتی در ابعاد گسترده شده است. در حوزه کشورهای اتحادیه اروپا که ما جزو آن هستیم، تولیدات سینمایی به عنوان یکی از شاخه های مهم صنایع هنری به رسمیت شناخته می شوند، اما در یونان این مساله مورد توجه جدی قرار نگرفته است. به نظر من مشکل در قانون ۳۹۰۵ است که به منظور تقویت و توسعه هنر سینمایی در سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید. این قانون براساس شرایط بحران مالی تدوین شده و با شیوع ویروس کرونا رفته رفته ضعیف تر و در حال حاضر بطور کلی اجرا نمی شود و این عامل اصلی بحران سینمای امروز یونان است.

وی در ادامه افزود: در قانون مورد اشاره مسئولیت این امر به وزارت فرهنگ و جهانگردی واگذار شده بود که پس از سال ۲۰۱۲ با تغییر ساختار مسئولیت به سه وزارتخانه فرهنگ و ورزش، دولت دیجیتالی و  مطبوعات  واگذار شد که هیچگونه اقدامی برای نجات سینمای یونان از بحران فعلی انجام نمی  دهند.

یورگوس چبروپولوس در ادامه از وازرتخانه های مسئول خواست تا با همکاری یکدیگر و با مشورت هنرمندان و دست اندرکاران این حوزه طرحی را برای برون رفت سینمای یونان از این بحران تهیه و اقدامات فوری انجام دهند.

          لازم به ذکر است قانون مورد اشاره تحت عنوان تقویت و توسعه هنر سینمایی در تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۱۰ تصویب شده و اصول کلی آن به صورت زیر تعریف شده است:

· دولت متعهد به حفاظت و توسعه هنر سینمایی است و باید اقدامات لازم را برای ترویج آثار سینمایی انجام دهد.

· هنر سینمایی طبق تعاریف قانون اساسی آزاد است و بر این اساس سانسور و اقدامات احتیاطی دیگر ممنوع است.

· توقیف آثار سینمایی پس از نمایش فقط در مواردی و در شرایط مندرج در قانون اساسی مجاز است.

· وزیر فرهنگ و جهانگردی مسئولیت و نظارت کلی بر کلیه امور مربوط به هنرهای سینمایی را که با این قانون تنظیم می شود را بر عهده دارد.

· با احکام نخست وزیر و بنا به پیشنهاد وزیر فرهنگ و گردشگری و وزرای ذیربط، حسب مورد مسئولیت سایر وزارتخانه ها در زمینه مسائل سینما به وزارت فرهنگ و گردشگری واگذار می شود.

بر اساس ماده سه این قانون، اثری به عنوان اثر سینمایی یونان شناخته و حمایت می شود که حداقل ۵۱ درصد نسخه اصلی به زبان یونانی باشد، حداقل ۵۱ درصد از لوکیشن فیلم برداری در یونان باشد و حد اقل ۵۱ درصد بودجه تولید فیلم در یونان هزینه شده باشد. در فصل سوم این سند نیز کمک ها به سینمای یونان عمدتا از محل مالیات های غیر مستقیم تامین شده و نحوه و میزان حمایت از آثار سینمایی مشخص شده است. با این حال، بر اساس نظر رییس آکادمی سینمای یونان پس از تغییر ساختار و انحلال وزارت فرهنگ و گردشگری سیاست گذاری و مدیریت واحد در این عرصه دچار اشکال شده و مسئولیت امور به سه وزارتخانه وگذار شده است.

اما، به نظر می رسد، بحران سینمای یونان در واقع از سه دهه گذشته شروع شده و با آغاز بحران مالی در این کشور از سال ۲۰۱۰ میلادی  و سپس شیوع ویروس کرونا، شدت بیشتری یافته و بر اساس گفته کارشناسان صنعت سینمایی یونان در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.  شاید یکی از مهمترین عوامل بحران سینمای یونان که از سه دهه پیش شروع شده، حضور گسترده سینمای غرب و به خصوص سینمای آمریکا  در بازار این کشور باشد. بر اساس گزارش مرکز سینمایی یونان طی سه دهه گذشته بیش از ۶۰ درصد سالن های مجهز سینمایی یونان در اختیار شرکت های بزرگ صنعت سینمای آمریکا قرار گرفت و این امر باعث شده دست اندرکاران این صنعت در یونان توان رقابت خود را از دست داده و میدان بازی را به دیگران بسپارند. بخشی دیگر از ظرفیت سینمای یونان نیز در اختیار کشور های حوزه یورو بوده و براساس گزارش های منتشر شده در این خصوص در حال حاضر حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد بازار سینمای یونان در اختیار تولید کنندگان این کشور قرار دارد.

کد خبر 3842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =